Livet med kaniner

Alla inlägg under september 2011

Av Susanna Lehtonen - 10 september 2011 22:46

Coccos trivs med sitt "fria" liv i gästrummet.

Såg även att kaninungarna satt och smakade på lite hö, gullungar!

Självklart krånglar kameran. Måste verkligen köpa mig en ny. 

Zoomen har lagt av, kan zooma in men inte ut igen. Då dör kameran. 


Coccos ligger utvilad på golvet.

Kartongerna under sängen skall snart bort, så fort jag rensat i förråden.

Vill inte att Coccos ska sätta sig på dem och kissa. 
Vilket han råkade göra ett par gånger då jag bodde på internat.


 

Bort och kela med småbebbarna, de är så underbara! 

Av Susanna Lehtonen - 10 september 2011 13:14

Fy så dåligt man sovit inatt.

Låg och funderade och det måste ha varit trumsjuka som Jinx fått.

Dock vet jag inte riktigt vad som kan ha orsakat detta då han inte fått i sig något olämpligt.


Nu är det dessutom bestämt, Coccos ska äntligen få leva fritt inomhusliv igen.

Som han har längtat!


Först ska vi bara göra iordning gästrummet så att det blir lite mer kaninsäkert.

Och hundsäkert med för den delen, vill inte riskera att Ikaross bryter sig in där.

Även om han inte är elak mot kaninerna så kan man aldrig vara helt säker.


Lilla Nenna ska få flytta in också och då får Arizona flytta ut där hon trivs bättre.

Dock får Nenna bo i bur tills ungarna vuxit sig större och starkare.


Ut i gästrummet och röja nu då!

Av Susanna Lehtonen - 9 september 2011 23:15

Kan verkligen inte förstå att han är borta.. Älskade underbara Jinx!


Tittade igenom lite bebisbilder på honom.

Om man ändå på något sätt kunnat vrida klockan tillbaka!


Jinx 8 veckor.

  Mattias (Sambon) är ute på premiärtur med sin egna lilla Jinx.   Gissa vem som var glad?   Coccos och Jinx     Jinx flyttade hem till sambon medan han ännu bodde hemma.   Jinx några veckor senare.   Jinx!     Rymde iväg...   Till sitt favoritställe, den igenvuxna sandlådan.   Blev instängd i hagen sin.   Där han såg så ledsen ut! (hej misskött trädgård, haha)
 

Vi för ca en månad sedan..



Kommer föralltid sakna dig Jinx!
Vila ifrid!

Av Susanna Lehtonen - 9 september 2011 18:17

Bland all sorg och elände så måste man försöka ta till vara det lilla positiva som finns.

I detta fall Kaninungarna.

Tog ut dem på gräsmattan för en stund sedan, jättepopulärt!


          Ikaross var väldigt nyfiken och försiktig.

 
     Liten så liten!   Jag och svansar.. Oooh!  

Av Susanna Lehtonen - 9 september 2011 13:18

Vet inte vad jag ska ta mig till just nu.

Hela min värld är upp och ner.

Imorse var vi med om något riktigt tragiskt.


Allas vår så högt och evigt älskade Jinx har gått bort.

Han hade stilla somnat in när jag skulle ge alla frukost.

Vet inte riktigt vad som hänt, han har varit lite hängig de senaste dagarna.

Fällningen tog väldigt hårt på honom.

Igår kväll var han väldigt nere och hängig, inte alls så glad och munter som han brukar vara.

Såg att han hade svårt att andas och magen var svullen.


Rensade nosen på honom och han kunde andas normalt igen, blev genast lite piggare och började skutta runt.

Masserade magen och gav honom lite av Coccos paraffinolja.


Vi myste och kelade med honom hela kvällen, han var med oss i soffan och i sängen.

När vi väl skulle sova så fick han skutta in i sin bur som vi rensat och bäddat ordentligt med hö och halm.

Eftersom han var svullen i magen fick han ingen mat.
Bättre att han håller sig till höet. En skål vatten fick han också.

Självklart massa pussar.


Är han lika nere på morgonen så ringer vi veterinären direkt sa jag innan vi somnade.

På morgonen så skulle jag bara på toa och sedan ge alla mat.

Sneglade lite åt Jinx håll när jag öppnade dörren till toaletten.

Såg ingen Jinx.

Gick fram och där låg han. Alldeles stel.

Paniken rev tag i mig och kroppen frös till is.


Sade ett kort "helvete" och så kommer sambon rusandes.

Tårarna var inte långt bort i hans ögon.

"Jinx har somnat in, han lever inte längre" sade jag och klappade på Jinx.


Sprang på toa och letade sedan upp en låda att lägga Jinx i.

Ringde mamma och åkte sedan hem till henne.

Möttes av en mamma med tårarna rinnades.


Jinx fick en lugn och stillsam begravning.

Även min lillebror på 4 år var med. Han måste ju få veta, få vara med.


Som ni kanske förstår så är inte blogglusten så stor.

Ha tålamod. Det kommer.
Nu är min paranoia över Coccos ännu värre.

Usch.. Vet inte vad jag ska göra eller  säga.


Vila ifrid älskade Jinx! Vi tänker på dig!


    

Av Susanna Lehtonen - 7 september 2011 12:49

Fick nyligen veta att en av min systers kaniner har gått bort tidigare idag.

6 år gammal blev hon, inte världens kelis, inte världens snällaste, inte heller den sötaste.

Men du är saknad ändå Mimmi Jr! Vila i frid!

  


Mimmi och Coccos i sina unga dagar.

Mimmi är så lycklig så att hon bestämde sig för att "vältra sig".

 


Av Susanna Lehtonen - 7 september 2011 07:34

Känns som om man är uppe med tuppen.

Vakna med the Voice syns på tv'n.

Tvättat sedan 06.00 eftersom jag inte fick någon tid igår.
Denna tid var den enda lediga idag, bläh!

Inte ens kaninerna var vakna vid denna tid.

Inte Coccos iallafall, haha!


Nåja, rätt skönt att vara uppe så tidigt när man väl vaknat till.

Älskar när det är så lugnt och tyst runtomkring.
Precis innan hela världen vaknar till liv. Det blir lite "me time".

Varför går jag inte upp såhär tidigt oftare?


Nu när klockan närmar sig 8 så har målarna hunnit komma hit.

Får se hur många gånger man hinner störa sig på dem idag.

(Sköter inte jobbet på ett för mig, professionellt sätt)

Men jag är nog inte den enda som klagar på dem häromkring.


Idag, om det inte öser ner det vill säga, så ska jag ut i skogen och plocka blåbärsris till kaninerna.

Gott och nyttigt!


Vad ska ni hitta på idag?

Kram!

Av Susanna Lehtonen - 6 september 2011 19:11

Ute och pysslat med kaninerna hela eftermiddagen, kaninungarna växer så det knakar!
Försökte ta kort men min kamera vill inte alls, bestämde mig för att filma, skärpan blev mycket bättre. 

Min gamla Nokia telefon är ingen idé att ta kort med, haha! 


Hämtade hö för en liten stund sen också, bästa höet jag någonsin haft till kaninerna under de 10 år jag haft dem.

Ska beställa en bal(rund) jag med när grannen beställer till sina hästar. 

Har beställt från en annan bonde förr men detta höet är mycket bättre. 

Grovt, smågrönt och inte dammigt. Perfekt! 


Kameran dog efter att jag filmat första ungen. 

Gör iof inget då den andra inte riktigt öppnat ögonen ännu. 

Borde öppnat sig till imorgon. Söta lilla bebis! 
 

Ska ut och fylla på med hö till Nenna och Aragorn. 

Kram på er alla!

Skapa flashcards