Livet med kaniner

Alla inlägg under september 2011

Av Susanna Lehtonen - 15 september 2011 09:07


God Torsdags morgon allihopa!


Alla djuren har fått matt och själv väntar jag på min. (kaffe)

Skall senare (om sisodär en timme) begee mig iväg till tåget.

Mor behövde hjälp med att göra iordning minneslunden till kaninerna % råttorna. 


 

Indra, helsyster till Phoenix som var hos oss för ett tag sedan.  

Av Susanna Lehtonen - 14 september 2011 12:53

Det är så härligt att se Coccos njuta av sin frihet.

Han är mycket socialare men samtidigt mindre "klängig". 

Jag behöver alltså inte vara med honom hela tiden för att han inte ska ha tråkigt. 

Han kan underhålla sig själv helt enkelt. 

Jaga katterna, mucka med hunden, pussas med Nenna och sova. 


Inspirationen till att börja trickträna har kommit tillbaka. 

Tricktränade en av hans söner, Gimli (Aragorns bror) förr i tiden, innan han flyttade hemifrån. 

Det var så otroligt roligt, kaninen uppskattade det verkligen. 

 

Coccos har inte varit jätteintresserad men det kan ha berott på inspirationsbrist från min sida. 


Men nu jäklar säger jag, nu kör vi! 


Något enkelt att träna på till en början. 


Kram! 

Av Susanna Lehtonen - 13 september 2011 20:10

Det slog mig just att jag och Coccos igår firade 4 år och 10månader ihop!

Tiden går så otroligt fort! 12 November är det 5års jubileum!


Det känns som om det var igår jag hämtade en liten ulltott vid Icas parkering i Tranemo.

Kommer ihåg hur sur min far var över att behöva köra 7 mil i mörkret för att hämta hem den "dumma" kaninen.


Nu efter årens gång så tycker han faktiskt om den "dumma" lilla kaninen.

Själv har jag lärt mig otroligt mycket under denna tid.


Jag hoppas på fler underbara år tillsammans med min älskade lilla ulltott och fler saker att lära.


Bebis Coccos.

 


Självklart måste jag också berätta att en av mina väninnor, Marika, fick en pojk idag!

Grattis till er Marika och Danne! Välkommen till världen lilla pojk!

(Inte fått reda på något namn än)


Kram!

Av Susanna Lehtonen - 13 september 2011 12:50

Storm på väg. Blåser och regnar som attan därute!
Lusten till att ta in Aragorn och Arizona är väldigt stor just nu!

Men jag har bara en extrabur.. Coccos använder ju sin som toalett.


Mer om stormen kan ni läsa här

   

Vid tre ska jag iväg och hjälpa grannen med att ta in sina hästar från sommarbetet.
Börjar bli dags nu!
På torsdag flyttar vi min och kompisens hästar. Hemskt väder ute!


Kram!  

Av Susanna Lehtonen - 12 september 2011 22:57

Ungarna är nog en av varje kön!

Ska dubbelkolla med en lokal uppfödare (hemsida hittar du här) nästa vecka då de vuxit till sig ännu lite till.


Japantecknade ser ut att vara hona och den numer isabellafärgade ser ut att vara hane. 


Den japantecknade är mer social, livlig och framåt medan den isabellafärgade är mer blyg men ändå smått social och nyfiken.


Mamma Nenna börjar bli lite grinig på ungarna, de vill ju inte ligga kvar i boet hela dagarna längre! 
De vill ut och upptäcka världen, jaga farfar Coccos och smaka på allt!


Nu återstår bara det jobbigaste.. Namn!

Av Susanna Lehtonen - 12 september 2011 12:51


Ett stort hurra för lilla Nenna som fyller 1 år idag!


 

Av Susanna Lehtonen - 11 september 2011 20:11

Coccos trivs verkligen med att gå frigående. Han är så glad!

Skuttar runt och leker med sin aktivitetsboll, (som han aldrig brytt sig om tidigare) småpratar med Nenna, jagar katterna lite och så sträcker ut sig helt på mattan och tar sig en tupplur.


Trodde inte att han skulle ha sin rumsrenhet kvar eftersom det gått nästan ett år sedan han sist var frigående på heltid.

Den sitter verkligen kvar, igårkväll lämnade han lite pluttar här och var men nu, sedan imorse så har det inte legat en enda plutt utanför hans låda.

Duktig kille!


Imorgon ska jag plocka blåbär och lingonris som skall torkas.

Att jag inte passade på idag medan jag ändå var i skogen, attans!

Av Susanna Lehtonen - 11 september 2011 14:05

Bilder på Bebisarna var efterfrågade. 

Här kommer några, även katterna ville vara med på bild. 


Coccos låg och vilade i sin bur när jag kom in i rummet, lille plutt!

   Bebisar kryper omkring!      Coccos vaktar de små.   Puss på dig bebis!      Rymma till katten Iwo.    Mamma Nenna och en avundsjuk Ghost i bakgrunden, haha!   Ghost kom fram och hälsade försiktigt.      Coccos tröttnade på småttingarna.   Men de vill inte vara utan honom.    Japanbebis!   En trött Coccos. Jobbigt att agera som barnvakt!   Coccos hörna och en del av priserna. (den minsta rosetten är Jinx egna)
Väggen har varit tom i evigheter och beslöt mig därför att hänga upp rosetterna med en bit silkessnöre och tejp, haha!
(betongvägg och ingen borrmaskin till hands)
   

Nu ska jag byta om och cykla iväg till hästen som väntar på att få komma ut på en tur. 


Kram på er!

Ovido - Quiz & Flashcards