Livet med kaniner

Direktlänk till inlägg 9 september 2011

R.I.P Jinx

Av Susanna Lehtonen - 9 september 2011 13:18

Vet inte vad jag ska ta mig till just nu.

Hela min värld är upp och ner.

Imorse var vi med om något riktigt tragiskt.


Allas vår så högt och evigt älskade Jinx har gått bort.

Han hade stilla somnat in när jag skulle ge alla frukost.

Vet inte riktigt vad som hänt, han har varit lite hängig de senaste dagarna.

Fällningen tog väldigt hårt på honom.

Igår kväll var han väldigt nere och hängig, inte alls så glad och munter som han brukar vara.

Såg att han hade svårt att andas och magen var svullen.


Rensade nosen på honom och han kunde andas normalt igen, blev genast lite piggare och började skutta runt.

Masserade magen och gav honom lite av Coccos paraffinolja.


Vi myste och kelade med honom hela kvällen, han var med oss i soffan och i sängen.

När vi väl skulle sova så fick han skutta in i sin bur som vi rensat och bäddat ordentligt med hö och halm.

Eftersom han var svullen i magen fick han ingen mat.
Bättre att han håller sig till höet. En skål vatten fick han också.

Självklart massa pussar.


Är han lika nere på morgonen så ringer vi veterinären direkt sa jag innan vi somnade.

På morgonen så skulle jag bara på toa och sedan ge alla mat.

Sneglade lite åt Jinx håll när jag öppnade dörren till toaletten.

Såg ingen Jinx.

Gick fram och där låg han. Alldeles stel.

Paniken rev tag i mig och kroppen frös till is.


Sade ett kort "helvete" och så kommer sambon rusandes.

Tårarna var inte långt bort i hans ögon.

"Jinx har somnat in, han lever inte längre" sade jag och klappade på Jinx.


Sprang på toa och letade sedan upp en låda att lägga Jinx i.

Ringde mamma och åkte sedan hem till henne.

Möttes av en mamma med tårarna rinnades.


Jinx fick en lugn och stillsam begravning.

Även min lillebror på 4 år var med. Han måste ju få veta, få vara med.


Som ni kanske förstår så är inte blogglusten så stor.

Ha tålamod. Det kommer.
Nu är min paranoia över Coccos ännu värre.

Usch.. Vet inte vad jag ska göra eller  säga.


Vila ifrid älskade Jinx! Vi tänker på dig!


    

 
 
sara

sara

9 september 2011 13:46

Ååh, han var så fin å go han! :'( Himlans många kaniner som gått bort i år. Vila i frid fina Jinx <3

http://kaninernas.webblogg.se

 
Madde

Madde

9 september 2011 13:55

FAN FAN FAN FAN INTE HAN :´( mitt lilla gose troll, han får inte dö ju :´(
Sitter här med tårar i ögonen, tänker på er och vilken otur du har hela tiden. Varför ska en så underbar kanin dö för, vill inte att några djur ska dö men speciellt inte han. Vet inte hur jag skulle klara det om golfo gick bort.
Finns för dig min vän <3

http://www.svardiabetesochjag.blogger.com

 
mamma maarit

mamma maarit

9 september 2011 16:12

är fortfarande helt paralyserad pga detta , 2 kaniner på 3 dar helt fruktansvärt , mimmi dog av ålderdom , men lilla jinx ? Rip lilla jinx <3

http://Livetmedkaniner.bloggplatsen.se

 
Carola

Carola

9 september 2011 16:22

Beklagar er förlust av Jinx!
Alltid hemskt att mista sina djur.
Hoppas det gick snabbt och att han inte led.

Jag har alltid Miniform hemma om det är svullen mage med gaser, ska givetvis användas då man vet vad det sjuka beror på.

Har ni gulsot på vildkaniner där du bor?
Vet inte om det ger svullen mage men de får ofta svårt med andning och smärta.
Tröstekramar till er alla!

http://www.tricken.se

Susanna Lehtonen

9 september 2011 17:25

Fruktansvärt, speciellt nu när hans mammas moster dog i förrgår.
2 Kaniner på 3 dagar.. fruktansvärt!

Nej, inte vad jag vet.
Men skulle tippa på att han fått sin farfars gener. Alltså Coccos.
Coccos har väldigt känslig mage, blir väldigt lätt svullen av minsta lilla.
Men det har alltid gått över.

Lilla Jinx.. Fy vad man saknar honom!
Tack så mycket!

 
Johanna

Johanna

9 september 2011 16:52

Otroligt sorgligt och hemskt. Tänker på er!
Kommer aldrig glömma Jinx då han var den absolut första kanin jag sett med ett öra upp och ett ner. Han var jättefin. <3

http://viciousme-hogge.blogspot.com

 
Tessan

Tessan

9 september 2011 18:07

Åh nej fy fan vad hemskt! Har varit nere och haft känslan att något hemskt ska hända. Så tittar jag in hos dig och får läsa detta. Jag tycker så synd om er! Massa kramar som inte hjälper alls, men jag tänker på dig. <3

http://kaninfamiljen.com

Susanna Lehtonen

9 september 2011 18:11

Världen är upp och ner.
Jobbigast av allt är att jag och en vän för ett par dagar sedan diskuterade "September månad".
Många dödsfall som hänt.
Samma dag får vi veta att ena systerns kanin dött, Stefan Liv, sambons arbetskamrats man (som skjöt sig själv) och så detta..
På söndag är det ju 10 år sedan attackerna mot World trade Center..
Tack för de "icke hjälpande" kramarna.
Vet ju väldigt väl att du om någon vet hur det känns att förlora en mycket kär vän alltför tidigt.
Tänker på er också, varje dag.
Kram!

 
Ingen bild

kajsa

9 september 2011 18:52

usch vad hemskt, tänker på dej!
r.i.p jinx <3
massa kramar till dej!

 
Tessan

Tessan

9 september 2011 19:06

Ja ush, fick massa minnen från Kiddo och Nova när jag läste din text om Jinx... Sov gott lilla gubben. Hälsa Jinx husse också. Kramar om!

http://kaninfamiljen.com

Susanna Lehtonen

9 september 2011 21:47

Det är fruktansvärt.
Försöker att inte tänka på det men det går ju inte.
När vi skulle äta tidigare idag, när vi kommit hem efter att begravt Jinx.
Sade "Men du, ska vi inte äta ute på trädgården medan vi låter Jinx skutta runt?"
Sedan blev man tyst och insåg vad man just sagt.
Vi brukade nämligen äta ute på trädgården vid fint väder och ha honom lös vilket han verkligen älskade.

Nu är han uppe i himlen och leker med alla våra andra tidigare kaniner och vräker i sig allt gott som naturen har att erbjuda.
Han hälsar tillbaka.
Han grät när han såg att Kiddo var borta, så han förstår att du förstår :(

Kram på dig med! Och på världens sötaste Tyson!

 
Ingen bild

Hanna

9 september 2011 19:21

åh nej, fina kanin! R.i.p <3

 
Ingen bild

Diana

9 september 2011 21:45

Jag beklagar verkligen :( <3

 
Fia

Fia

12 september 2011 18:17

Jag beklagar sorgen, jag vet hur hemskt det är att förlora en kär vän. Man tror att man ska vänja sig vid att läsa om sådana här saker, men det gör man aldrig. RIP ♥

http://everydaybunny.spotlife.se

Susanna Lehtonen

12 september 2011 19:45

Tack, känns lite lättare när man vet att det finns människor som känner likadant.
Sant, man vänjer sig aldrig :C

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna Lehtonen - 23 oktober 2011 07:40

Flyttar helt och hållet till den nya bloggen. Denna har jag endast kvar för att kunna kopiera och klistra in mina inlägg till den nya bloggen.När allt är klart kommer jag att låsa denna.Raderar gör jag inte ifall jag skulle vilja komma tillbaka hit...

Av Susanna Lehtonen - 22 oktober 2011 14:19

Ophelia är ju för underbar. När jag skulle ge henne och Coccos frukost så satte jag mig först på golvet. Coccos tittade undrande på mig, -varför sitter du där för? Jag vill ha frukost!   Sedan hoppade han iväg och sträckte ut sig en bit bor...

Av Susanna Lehtonen - 13 oktober 2011 08:47

Snow white color.Soft cuddly fur.Long black whiskers.Pink button nose.Powerful hind legs.Fluffy bushy tail.Long upright ears.Big red eyes. Who am I?       Ska strax iväg till hästen. Har hela stallet för mig själv. Mocka, utfodra, rida...

Av Susanna Lehtonen - 10 oktober 2011 18:51


Bunny Love:Is like a sweet, gentle breeze caressing the very essence of the soul, and a warm feeling in your heart growing bigger everyday.     ...

Av Susanna Lehtonen - 8 oktober 2011 17:02

Justja! Filmade lite medan de bedömde kaninerna.  Kändes lite dumt att stå där och filma i evigheter så det blev två korta snuttar.   Jag skulle jättegärna vilja gå en domarkurs. Det är nog garanterat übersvårt men vad gör man? Har man intr...

Ovido - Quiz & Flashcards