Livet med kaniner

Direktlänk till inlägg 19 juli 2011

Pälsdebatt

Av Susanna Lehtonen - 19 juli 2011 21:00

Det är mycket diskutioner om just detta med att använda päls som kläder.

Många är för och lika många är emot.


Vad anser just du om att använda päls/ ha pälsar hemma?

Glöm inte att skriva varför. 


Jag är både för och emot.

Har själv flera pälsar/horn/svansar och andra delar liggandes här hemma.

Varför?
Flera är fynd jag gjort i skogar, andra har jag fått och en del har jag köpt.


Så länge djuret inte dödas just för pälsens skull så har jag ingenting emot det.

Så länge man har ihjäl djuret på ett barmhärtigt sätt, dvs inte orsakar den något lidande. 


Har man ihjäl ett djur så tar jag för givet att man ska använda hela djuret. 
Kött, päls och vissa fall horn.

Inte lämna något till spillo.

Nuförtiden kan man även värma upp hus med döda djurkroppar som bränsle.

(usch)


Självkart jagar man inte heller djuret för själva jagandets skull.

Tillexempel älg och hare. De jagar man för att det inte skall bli överpopulation.

Där lämnar man ju inte djuren i skogen för att ruttna.

Man tar tillvara det man får av dem. 


Djur som jagas just för pälsens skull är oftast ovanliga och redan utrotningshotade.

Just sådana fall är så fruktansvärt onödiga. 

Behöver man pälsen så varför inte jaga något man får jaga? 
Något som inte är utrotningshotat.


Men självkart är det ju det ovanliga som lockar.

Tjänar dyra pengar på att ha ihjäl dessa vackra djuren.


Hej hopp känner att  dubbelmoralen kommer krypandes här.

Varför inte jaga alla djur eller ingen alls?

Men ptja, jag har inget emot djurhud/horn/ben så länge det inte kommer från ett utrotningshotat djur eller något som orsakat djuret stort lidande.  

 
 
Carola

Carola

19 juli 2011 21:23

Hejsan
Ja det var inte lätt att svara på så många frågor men jag kan bara gå till mej själv. Jag har ingen päls och skulle aldrig köpa eller använda ett sånt plagg. Äter inte kött sen 2 år tillbaks och tycker att man kan "leva" utan att bidra till dödandet. Djuren som ska bli mat ska ha ett bra liv, transporter o slakt ska inte innebära lidande men ... det är så verkligheten är :( Och därav mitt beslut att inte äta kött, bära päls för jag vill inte bidra till djurplågeriet!
Vi har ju pälsfarmer i Sverige och det kan jag inte försvara på något sätt, djuren lever ett dåligt liv och det är helt onödigt. Skulle kunna skriva mer om mina tankar och åskikter men det får bli nästa gång.
Jag har djur, kaniner inomhus/utomhus och det finns de som anser att även detta är djurplågeri så det är så många olika nivåer och åsikter vi har. Djur ska ha det bra, omvårdnad, tillgodse dess behov och få mycket kärlek även om vi har dem som sällskapsdjur.

http://www.tricken.se

Susanna Lehtonen

19 juli 2011 21:32

Sant!

Jag har en vän som är väldigt inne i detta med djurens rätt. Ingen nämnd, ingen glömd.
Djur ska leva fria, vi ska äta grönsaker inget kött.
Djur i bur är djurplågeri.
Hon har själv kastat upp det i ansiktet på mig pga mina kaniner som dagligen är ute i det fria.
MEN! Hon har själv råttor i bur..

Djur i bur mår inte dåligt så länge de får tillräckligt med god omvårdnad, kärlek och motion.
Det gäller ju även hästar, kor, får och grisar tillexempel.
Låter man dem leva som de skulle gjort i det fria så skadas inte djuren av det.

Som tur väl är, så har djuren i sverige det bättre än i många andra länder.
Men det kan självklart bli mycket bättre.
Jag är själv emot pälsfarmar.
För att djuren mår så fruktansvärt dåligt av det vilket faktiskt bidrar till att pälsarna ser ut som själve ****.
Förstår inte hur människor kan köpa päls från sådana ställen.
Jag har en kaninfäll från ett sådant ställe.
Den är inte vacker. Har även några från kaniner som varit ute i det vilda.
De är mycket finare.
OM man måste bära päls så varför inte ta från dem som haft ett bra liv i det fria?
De som har de fina pälsarna, de "riktiga" pälsarna.

 
Diana

Diana

20 juli 2011 12:13

(Jag hålla med dig, i både det här o nästa inlägg.)

Det här är vad jag tycker: I grund och botten är det ju inget fel med att ha päls och dylikt. Det är nästan mer rätt att ta vara på så mycket som möjligt av det döda djuret så att det inte "dog förjäves", så tänkte ju många av våra förfäder? (typ indianerna)
Men asså dagens samhälle... Pengar är nyckelordet. Att ha och använde djur som varor för något så fjuttigt som päls för vårat eget nöje är ju sjukt. BEHÖVER vi fina pälsdetaljer? Nej. Så, jag är emot att bära päls - en efterfrågan skapar en marknad och så länge det finns pengar att tjäna så kommer det alltid finnas...
Samtidigt tycker jag inte det är fel att ha päls från secondhand, vilda djur (så som du nämner dem) och dylikt.. Så det säger emot sig själv lite.
Det som främjar att intresset för päls blir minimal är bäst tycker jag. Tex kan jag tycka att "viktiga" personer och kändisar ska föregå med gott exempel eftersom många kan se upp till dem.

Haha det är mkt lättare att diskutera muntligt än skrivtligt, min morgontrötta hjärna hänger med sämre ;p

http://dikheli.blogg.se

Susanna Lehtonen

20 juli 2011 15:28

Du känner lite som jag, man är både för och emot.
Lite dubbelmoral här och där men vad ska man göra?
Man tycker och tänker ju olika, även en enskild person kan tycka och tänka olika om samma sak.
Kan ha världens debatt med mig själv ibland, haha.

Nåja, mja kändisar och andra offentliga personer borde ju föregå med gott exempel tycker man ju.
Jag bär själv inte päls på mig men jag tycker ändå om att ha päls hemma. Hej dubbelmoral!

Visst, flyttar jag till sibirien så skulle jag nog absolut klä mig i päls.
Det enda som verkligen håller kylan borta.
Vanliga kläder kommer man inte så långt med därborta.

Även om klockan är mycket så hinner inte min hjärna med, haha!
Näe, nu ska jag baka muffins :D
Kram på dig!
Det är ju de som syns och hörs.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna Lehtonen - 23 oktober 2011 07:40

Flyttar helt och hållet till den nya bloggen. Denna har jag endast kvar för att kunna kopiera och klistra in mina inlägg till den nya bloggen.När allt är klart kommer jag att låsa denna.Raderar gör jag inte ifall jag skulle vilja komma tillbaka hit...

Av Susanna Lehtonen - 22 oktober 2011 14:19

Ophelia är ju för underbar. När jag skulle ge henne och Coccos frukost så satte jag mig först på golvet. Coccos tittade undrande på mig, -varför sitter du där för? Jag vill ha frukost!   Sedan hoppade han iväg och sträckte ut sig en bit bor...

Av Susanna Lehtonen - 13 oktober 2011 08:47

Snow white color.Soft cuddly fur.Long black whiskers.Pink button nose.Powerful hind legs.Fluffy bushy tail.Long upright ears.Big red eyes. Who am I?       Ska strax iväg till hästen. Har hela stallet för mig själv. Mocka, utfodra, rida...

Av Susanna Lehtonen - 10 oktober 2011 18:51


Bunny Love:Is like a sweet, gentle breeze caressing the very essence of the soul, and a warm feeling in your heart growing bigger everyday.     ...

Av Susanna Lehtonen - 8 oktober 2011 17:02

Justja! Filmade lite medan de bedömde kaninerna.  Kändes lite dumt att stå där och filma i evigheter så det blev två korta snuttar.   Jag skulle jättegärna vilja gå en domarkurs. Det är nog garanterat übersvårt men vad gör man? Har man intr...

Ovido - Quiz & Flashcards