Livet med kaniner

Alla inlägg under juli 2011

Av Susanna Lehtonen - 19 juli 2011 21:44

Här har ni skillnad på kvalité. 


Den vita kommer från pälsfarm, den viltfärgade är skjuten i naturen.

Vilket skulle ni välja om ni var tvugna?

Varför köpa päls från en pälsfarm där djur blivit plågade och pälsen ser ut som skräp? 

När man isåfall kan få tag på en päls från ett djur som mått bra och naturligt hela livet?


   

Av Susanna Lehtonen - 19 juli 2011 21:00

Det är mycket diskutioner om just detta med att använda päls som kläder.

Många är för och lika många är emot.


Vad anser just du om att använda päls/ ha pälsar hemma?

Glöm inte att skriva varför. 


Jag är både för och emot.

Har själv flera pälsar/horn/svansar och andra delar liggandes här hemma.

Varför?
Flera är fynd jag gjort i skogar, andra har jag fått och en del har jag köpt.


Så länge djuret inte dödas just för pälsens skull så har jag ingenting emot det.

Så länge man har ihjäl djuret på ett barmhärtigt sätt, dvs inte orsakar den något lidande. 


Har man ihjäl ett djur så tar jag för givet att man ska använda hela djuret. 
Kött, päls och vissa fall horn.

Inte lämna något till spillo.

Nuförtiden kan man även värma upp hus med döda djurkroppar som bränsle.

(usch)


Självkart jagar man inte heller djuret för själva jagandets skull.

Tillexempel älg och hare. De jagar man för att det inte skall bli överpopulation.

Där lämnar man ju inte djuren i skogen för att ruttna.

Man tar tillvara det man får av dem. 


Djur som jagas just för pälsens skull är oftast ovanliga och redan utrotningshotade.

Just sådana fall är så fruktansvärt onödiga. 

Behöver man pälsen så varför inte jaga något man får jaga? 
Något som inte är utrotningshotat.


Men självkart är det ju det ovanliga som lockar.

Tjänar dyra pengar på att ha ihjäl dessa vackra djuren.


Hej hopp känner att  dubbelmoralen kommer krypandes här.

Varför inte jaga alla djur eller ingen alls?

Men ptja, jag har inget emot djurhud/horn/ben så länge det inte kommer från ett utrotningshotat djur eller något som orsakat djuret stort lidande.  

Av Susanna Lehtonen - 17 juli 2011 20:34

Såhär såg det ut imorse.. haha!

Japp. Min pappa har de snyggaste tapeterna på jorden, i just mitt gamla rum.

(köpt gammalt hus för att ha något att renovera)

      Sambon ligger och sover än.  

Av Susanna Lehtonen - 16 juli 2011 11:46

Förlåt för uteblivande uppdatering igår. 

Hade så mycket att göra att jag inte hann ens tänka tanken. 

Djurvakter har ordnats, så härligt. 

Nenna är nog dräktig trots allt. Hon är mycket lugnare och keligare. 

Timjan har blivit lite tuffare och antar då att han vågat ta steget, haha.


En hel del packning återstår, mestadels Coccos saker. 

Tänkte ju ta med mig Nenna men så blir nog inte fallet ändå.

Tror att det skulle bli lite för mycket för henne, om hon nu är dräktig. 


*Sele + Koppel

*Matskål/vattenflaska

*mattor till transportbur

*pellets/morötter

*påse med hö & halm

*liten förpackning spån (till att bädda med när jag kommit fram)


(spån, hö och morötter köper jag ju givetvis på plats sen också)


Nu ska jag tömma alla kaninburar, skura ur dem ordentligt.

Coccos är redan ute i stora hagen och mumsar i sig gott gräs.

Vi har turen med vädret idag, inga moln på himlen. 


Vi hörs senare, kram!

Av Susanna Lehtonen - 15 juli 2011 00:44

Jag fullkomligt hatar när Coccos gör såhär, får hjärtat i halsgropen varje gång!

Värst av allt är att han sover så djupt att han inte reagerar på att man kommer in i rummet eller pratar med honom.

Jag måste alltså skaka på buren för att väcka honom. 


 


Är så fruktansvärt rädd för att  en vacker dag hitta honom sovandes,

men att det aldrig mer går att väcka honom.  


(äntligen vaken och smått irriterad)

 

Av Susanna Lehtonen - 14 juli 2011 09:59

Såhär såg det ut hos det motvilliga kärleksparet igårkväll.

Inga tecken på genomförd parning än. 

De kanske är ett sådant fall där kaninerna absolut inte matchar varann? 


     

Av Susanna Lehtonen - 13 juli 2011 20:29

Fästingar, sommarens hemskaste plåga! 
Jag har turen på min sida änsålänge, (peppar peppar)  ingen av mina kaniner har fått sig en fästing.

Hunden däremot har haft x antal stycken. 

Tänkte lägga upp några recept på olika fästingmedel.

Jag föredrar giftfria medel, som tillexempel dessa.

Om ni provar dessa så hör gärna av er om det fungerar/inte fungerar.


FÄSTINGMEDEL RECEPT 1

5 dl vatten
Pressa i vitlök och 1-2 citroner
Blanda i timjan och rosmarin
Sjud en stund- sila av och häll på sprutflaska
Duscha på innan du går ut



FÄSTINGMEDEL RECEPT 2

1 påse/burk rosmarin
2 msk äppelcidervinäger
1 liter vatten
Blanda detta i en gryta och koka upp. Låt allt dra i kylen 1 dygn. Sila sedan vattnet och spraya på djuren. Detta bör sprayas på ofta.

FÄSTINGMEDEL RECEPT 3

Häll 1 liter vatten i en kastrull och blanda i 1/2 kryddburk torkad timjan och saften av 1 citron. Koka upp och låt koka ett par minuter. Sila och låt svalna. Häll på sprayflaska. Spara ev överbliven brygd i kylen. Spraya på vid behov. Och efter bad, förstås!


FÄSTINGMEDEL RECEPT 4

Koka upp ca 1 liter vatten med 1 burk rosmarin och 1 burk timjan.
Låt detta svalnat och sila av örterna när det dragit ordentligt.
Tillsätt saften av 1-2 pressade citroner och några msk vinäger.Häll över vätskan på en sprayflaska .Spraya hunden/katten med medlet innan promenaderna eller vid behov samt vid träningen.
Tänk på att inte missa de ställen med tunn hud där fästingarna gärna sätter sig. Tänk också på att citron har en blekande effekt på pälsen (Akta ögon och slemhinnor) om du ska ställa ut. Håller sig 1-2 veckor i kylskåpet.

Av Susanna Lehtonen - 13 juli 2011 18:58

Färska bilder på lilla Nenna.

Ingen parning idag, varken Nenna eller Timjan var intresserade.

Konstigt.. 
Timjan jagade mest runt Nenna och morrade på henne.

Så ska man inte riktigt betee sig.. Hm.

Ska prova imorgon igen.

Nåja, här kommer bilderna på Nenna.
 

                     

Ovido - Quiz & Flashcards