Livet med kaniner

Alla inlägg under maj 2011

Av Susanna Lehtonen - 22 maj 2011 20:30

Inte så mycket uppdaterat idag, massa åska och regn. 

Datorn har varit avstängd iprincip hela dagen. 

Men vi lever ska ni veta, hade precis besök av min familj. 

Fikade lite eftersom sambon fylde år tidigare i veckan. 

Även  två av mina fastrar kom på besök och överöste oss med saker.

Mest blommor och bakverk, haha!


Hoppas på fint väder imorgon, trött på regnet. 

Coccos har varit på dåligt hummör hela dagen, kanseke beror det på vädret och utebliven motion? 

Ska snart ta och släppa ut han så han får röra sig lite i gästrummet.


Börja planera lite inför kommande helg också, borta fredag-måndag, inte mycket bloggande då inte.  Om jag inte tar med mig datorn, haha. 


Kram!

Av Susanna Lehtonen - 19 maj 2011 23:55

ÅÅÅÅÅÅHH Herregud så gulligt!

Tycker att ni alla ska gå in på hennes hemsida och läsa om henne och hennes små vänner som lever ett fritt inomhusliv.

Av Susanna Lehtonen - 19 maj 2011 23:40

Filmade ju lite också! 

Glömde lägga upp den i föregående inlägg, så här kommer den.

Jobbigast är att allt roliga hände efter att jag slutade filma. 
Fick ett ryck och sprang runt som en galning, myror i brallan kanske? Haha!


 

Av Susanna Lehtonen - 19 maj 2011 22:05

Lite dagfärska bilder, eller snarare, max en timme gamla bilder. 

Var ute en sväng med Coccos och Timjan.

Nenna högg efter mig när jag skulle ta upp henne så hon får komma ut imorgon bitti istället. 

Surtant nr 1. 


Bilder var det ja.

Coccos och jag var ute på fältet en sväng, stackarn drunknade nästan i gräset, haha!


                Och så sprang vi lite på Trädgården.

   Mums med jättemaskrosor!            

Att det kan göra så mycket när man tar bort blixten på kameran.
       

Och så en sista bild på Coccos, Gömd bakom allt gräs.

 


Sedan fick Timjan följa med ut, den lille parveln är inte lätt att ta kort på. 

Eller vita djur och saker över huvudtaget. Allt blir bara vitt. 

Varierade lite med mellan med och utan blixt. 

                 

Imorgon bitti tar vi ut Nenna på en tur och sedan ska man till Tandläkarn för kontrollbesök.

Efter det blir det en sväng till Ullared, denna gång med en av fastrarna som inte varit där på två år.

Hon har en del förändringar att se fram emot  


Kram på er! 

Av Susanna Lehtonen - 17 maj 2011 15:48

Oj vad besöksantalet steg i taket efter föregående inlägg! Jisses!


Idag blir det mest vila för min del då jag på något sätt lyckats skada ena foten. 

Svullen och öm, aj aj. 

Tänkte gå igenom lite bland kaninernas saker, fixa lite till lördagens tävling.

Det är några dagar kvar, men det är skönt att ha allt iordning tills dess. 

Har en förmåga att vänta och sedan stressa ihop allt på morgonen, samma dag som tävlingen är och sedan glömma hälften. 


Ska göra en liten Checklista över saker jag ska ha med mig. 

Blir lite lättare att hålla ordning då. 


*Tävlingsböcker till Nenna & Coccos (Köper en ny till Timjan på plats)

*Sele och koppel till varje kanin. (De har sina egna)

* Mattor/Tidningar till transportburarna

* Höboll/höhäck i varje transport

*Vattenflaska till varje transport

* En extra påse hö ifall man behöver fylla på under dagen

* En filt att sitta på (tävlingen är utomhus)

* Fika till oss tvåbenta

* Morötter till kaninerna

* Regnkläder ifall det är dåligt väder

* Pengar till startavgifter och tävlingsbok

* Glatt humör!


Sen så har jag säkert glömt massa saker, haha. 

Kommer jag på något mera så fyller jag i denna listan. 


Nähepp, dags att börja fixa dårå! 


Bjuder på en 3 år gammal bild på Coccos   

 

Av Susanna Lehtonen - 14 maj 2011 20:28

Blev ingen tripp till Ullared idag.

Blev istället en fisketur med sambon, min far och min ena lillebror.

Ingen fisk tyvärr, dock hände det en hel del annat.

Far min bröt sitt spö, jag lyckades få bottennapp och därigenom förlora faderns bästa drag.

Sambon fick också botten napp men hade tur att lyckas få loss draget.

Lillebordern tappade lusten efter en stund och nöjde sig med att dricka cola.


Vi blev hungriga alla fyra och bestämde oss för att göra upp eld på en av alla öar.

Sagt och gjort, korvgrillning och rostning av mackor. 

Rosta mackor över öppen enld är inte dumt, riktigt gott!

Efter ett tag kom regnet och anföll oss. 

Som tur så hade far min med sig två pressenningar (stavning?) som vi kunde gömma oss under.

Försökte vänta ut regnet med det var lönlöst.

Blev tvugna att packa ihop allt och försöka åka så fort som möjligt in i land.


Nu sitter man hemma i sin morgonrock av fleece och försöker få upp värmen.

Jag som redan är sjuk, blir nog inte friskare av att bli dyngsur och kall.


Snart är det Eurovision Song Contest, ska ta och gosa med kaninerna i soffan medan vi tittar. 

Vilka hejar ni på? 
Jag kan inte säga vad jag hejar på då jag inte har någon aning om vad som komma skall.

Vet inte ens vem/vilka som tävlar för Sverige.

Lite sådär lagom pinsamt, haha   

De har ju inte haft någon chans till att komma ut de närmsta dagarna efter som det regnar. 

Det har bildats en sjö på trädgården nu, snart kan vi nog simma där också. 


Nej, dags att göra te. 

Kram på er! 


Bjuder på en gammal bild på när min ena lillebror (som var med och fiskade) sitter och tittar på tv med min nu bortgågne vän, Gullefjun. *RIP* 

 

Av Susanna Lehtonen - 12 maj 2011 15:16

Blir ingen promenad i sele förrän vi varit på soptippen och lämnat kartong och kaninbajs. 

Sambon släppte ut Jinx på gräsmattan men han kom upp likafort. 

Inga kaniner på gräsmattan idag. 


Ska även börja småskissa på min blivande utebur som far min lovat att bygga. 

Han har ju allt virke hemma redan, fattas bara när, gånggärn och "handtag/lås".

Ska publicera skissen här sedan, så får ni också säga vad ni tycker. 

Har visserligen snickrat ihop x antal burar tidigare men det kan ju vara roligt att höra andras synpunkter och ideér. 

Blir iallafall en 6fackare. 

Med minsta måtten 110x60x65 på varje fack. 

Sedan ska det kunna gå att dra ut mellanväggarna på ett par fack så det blir dubbelt så stora fack, till hona med ungar tillexempel. 

Helst vill jag ha minst 120x70x65 men får se vad uteplatsen här hemma säger. 

Kommer nog inte få plats. 


Nu är sambon färdigduschad, dags att åka iväg och slänga saker. 

Kram på er!

Av Susanna Lehtonen - 12 maj 2011 13:20

Varmt som attan där ute. 

Vaktmästaren har klippt alla gräsmattor så kaninerna får inte komma ut i hagen idag. 

Alltid försiktig med nyklippt gräs. 

Så kaninerna kommer att få komma ut på åkern i sele istället. 

Får se till att titta efter fästingar sen eftersom gräset vuxit så det knakat. 

Lille Timjan ser väldigt lustig ut också, liten liten kropp med bamsehuvud, haha!


 

Ovido - Quiz & Flashcards