Livet med kaniner

Alla inlägg under maj 2011

Av Susanna Lehtonen - 31 maj 2011 14:19

Bjuder på en liten snabbuppdatering om dagens planer. 


Idag ska jag och min far iväg till Väröbacka för att äntligen hämta hem min 6fackare. 

Dock ska jag göra om den till en 5 fackare. 

Två fack högst upp, två fack längst ner och en i mitten. Alldeles lagom!

Måste även måla om den och byta dörrar. Dörrarna som är på den nu är lite opraktiska. 

Det är endast två dörrar, en för varje sida, (3 fack) alltså om man öppnar en dörr så öppnar man tre fack. 

Tänk om man vill ha kaninen högst upp och medan man sträcker sig efter den så hoppar kaninen underst ut.. Inte bra!


Nähepp, ska ut och ta isär kompostgaller, ingen idé att försöka lyfta buren över dem. 

Då har vi nog inga hela ryggar kvar.. Aj aj. 


Kram på er!

Av Susanna Lehtonen - 30 maj 2011 23:24

Har inte fått några bilder än, knappt hunnit sitta vid datorn. 

Fullt upp med att könsbestämma 11 små kaninungar. 9 hanar och 2 honor. 

Givetvis kommer de från två olika kullar men med samma pappa. 


Lägger upp en film på Saras lilla Bianca.

Hon fick så mycket självförtroende i slutet av dagen att hon utan problem låg på rygg i mattes knä och putsade sina framtassar. 



Tog ett par bilder på honan i ena kullen, så otroligt söt!

Det är min gode vän Therése som äger föräldrarna till dessa små sötnosar. 

   

Och så mamma kanin med en bror till den lilla honan. 
Läskigt lik Nenna, tycker inte ni det med?

   

Av Susanna Lehtonen - 27 maj 2011 17:58

Då var man på väg mot borås där camilla plockar upp mig. Packning och kaniner ser ni på bilden. Coccos och Timjan åker ihop till camilla där Timjan sedan får egen transportbur. Åker senast Halv 7 imorgon bitti. Tidigt, men roligt ska det bli! Kram!

 
Av Susanna Lehtonen - 27 maj 2011 14:09

Bjuder på en bebisbild på Nenna medan jag Sitter på sjukhuset och väntar på min läkare, vid 5 åker man mot borås där camilla plockar upp en. Imorgon bär det äntligen av! Pirrigt! Kommer inte ha datorn med mig men ska försöka skicka några inlägg från telefonen. Lite skvaller måste ni ju ha, haha! Tyvärr har de lovat dåligt väder men det ska inte få förstöra för oss! Kram på er!

 
Av Susanna Lehtonen - 26 maj 2011 17:14

Skulle blivit en tripp till Väröbacka för att hämta hem en 6facks kaninbur. 

Inget blev det med det. En lat fader och en sambo som är på fisketur. 

Själv har man inget körkort. 


Som ni kanske gissar så kan sambon inte fota när jag hoppar med kaninerna heller. 

Eftersom han är iväg och jag inte vet när han är tillbaka igen. 

Tråkigt... 


Ska snart bege mig ut, först med hunden som behöver göra ifrån sig. 

Sedan bygga en bana för kaninerna som sedan skall hoppas. 


Blir somsagt mest rättuppstående hinder då det är dem de behöver träna på. 


Kram! 

Av Susanna Lehtonen - 26 maj 2011 14:03

Nu var det lite bloggtorka igår, var full rulle hela dagen. 

Var iväg och storhandlade,

tvättade kläder hos mor då det var fullbokat i våran tvättstuga,

måste ju ha rena kläder till Nuntorp!

Städade alla kaninburar, köpte nytt strö, hampa! Verkligen Superbra! 

Kostade 149kr hos granngården och då får ni 18 kg. 
Gick två långpromenader med hunden (i busväder),

busade med kaninerna inomhus pga det fula vädret. 


Idag tycks det vara bättre väder, ska hoppa lite med kaninerna,

träna på det som inte gick bra på förra tävlingen. 

I detta fall rättuppstående hinder. 

Ska se om sambon vill fota/filma när jag hoppar.

Antar att ni vill se Timjan hoppa  


Här kommer bilder från gårdagen!

Nu får ni se hur kaninerna bor också. Detta är Coccos's och Timjans bur. 

  Hampaströ

  Närbild, inte alls lika tunnt och dammigt som spån, en klar fördel!

  

Detta är Nennas bur, höet ligger på huset pga hon föredrar att ha det där så att hon kan ligga mjukt, speja runt i rummet och mumsa hö samtidigt. 

  Ett stycke hungrig Nenna.

  Såhär ser det ut i Jinx's bur, hann dock inte lägga dit huset innan jag tog kort. 

Han fick det sista av vårat vanliga spån, han har ju inte den fluffiga pälsen som allt fastnar i. 

 

Här är min packningslista, nästan helt klar.  

 

Av Susanna Lehtonen - 24 maj 2011 19:54

Usch, världens tråkväder idag. 

Bara regn, regn och blåst.. Jobbigt! 
Regnskyddet som sitter fast i kompostgallerhagen håller på att flyga iväg med hela hagen. 

Kaninerna har alltså fått vara inne idag. 

Nenna har för ovanlighetens skull varit väldigt snäll idag. 


Ska även meddela att hon, i mitten av Juni tillfällligt kommer bo hos våran granne som också har kanin. 

Anledningen till detta är för att denna kanins kompis skall flytta med sin familj till ett nytt ställe. 


Dessa kaniner kan ni läsa om här.


Tiger, som Nennas blivande kompis heter mår väldigt dåligt av att vara ensam. 

Precis som min älskade Coccos gör, därför erbjöd jag mig att låna ut Nenna tills de hittat en annan kanin, alt. köpt en av Nennas kommande ungar. 

(Vilket de hemskt gärna vill)


I annat fall kan de låna Coccos under tiden Nenna har sina ungar. 

Då Nenna inte ska bo med någon annan under denna tid. 

Både för ungarnas och Tigers's skull. 


Coccos och Tiger kommer ju väldigt bra överrens så det skulle inte bli några problem + att jag vet att de tar väldigt bra hand om sin kanin. 


Nej, nu är det dags för mat! 
Sedan ska jag börja planera inför helgen, måste skriva en lista över saker som jag ska ha med mig.


Kan lägga upp listan här om ni vill se?  


   Fina fina Tiger!   

Av Susanna Lehtonen - 23 maj 2011 21:57

Fotade Coccos och Nenna medan de var ute på gräsmattan och myste.

Timjan fick inte vara med då Nenna är elak mot honom.

(han var ute i sele strax efteråt)
 Var iväg hela dagen fram till 7 på kvällen, därför det inte varit något uppdaterat här. 

Nu så, här kommer bliderna.

   



                 

 

   

Bjuder också på en film! 
Förlåt för skakandet men det var väldigt svårt att balansera på huk.

Vågade inte byta position så att jag råkar skrämma kaninerna.
Ser ju så roligt ut när de sitter där och försöker lyssna på vart ljudet kommer ifrån.
(Ni måste ha ljud på, annars missar ni hela poängen  )


  

Skapa flashcards