Livet med kaniner

Alla inlägg under april 2011

Av Susanna Lehtonen - 18 april 2011 00:19

Nu tog jag mig tiden för att sätta mig ner och skriva om färgerna.

Har tänkt göra det som en liten "serie" med alla färgkategorier.

En kategori i taget.

Informationen har jag hämtat från en bok jag har här hemma.

(Dvärgkaniner, av Åke Johansson)

Vi börjar med de färger som har "Vilt-anlag"

Viltgrå
 
Denna grundfärg förekommer även hos vildkaniner.
Håren är bältvis infelade. Bälten är också skarpt avgränsade.
Ytterst på hårstråna, spetsen är svart.
Därefter ljusbrunt, mörkbrunt och ljusbrunt igen, avslutas med mörk blågrå bottenfärg.
(Varje hårstrå har alltså flera olika färger)
Täckfärgen blir då ljusbrun med insprängt svart.
De svarta spetsarna på hårstråna ger en flammande färgskiftning (schattering) som är kraftigast på bakkroppen.
Svansens översida är svart.
På buken, svansens undersida, benens insida och undersida av käken är pälsen vit.

Järngrå
 
Håren är bältvis indelade som hos viltgrå,
men de ljusbruna bältena (delar av hårstrån) är mycket smala eller saknas helt.
Intrycket blir därför mörkare, mera svart färg.
Buken, svansens undersida, benens insidor och käkarnas kant samt ögonringar är blågrå.

Viltröd (harfärgad)
 
Färgen är som på viltgrå kaniner, men den bruna tonen är förstärkt till en kraftig, lysande färg.
Harfärgen har viltanlag och den röda tonen finns i ljusare nyansen på buken,
käkarnas kant, benens insidor, svansens undersida och ögonringen.
Bukfärgen bör vara så kraftigt röd som möjligt och sträcka sig ut på svansen.
Hårens mellanfärg är närmast rödbrun.
Svansens översida är svart och öronen svartkantade.

Av Susanna Lehtonen - 17 april 2011 00:46

Orken till att blogga fanns inte idag. Förlåt.

Dåligt väder, dåligt med sömn, dåligt med mat = Riktigt dålig dag.


Men jag har en god nyhet.

Jag blir hundägare i veckan, på riktigt.

En mycket god vän till mig och sambon har inte tiden till sin hund längre pga trassel på hemmaplan.


Hunden har jag känt i drygt ett år, passat då och då.

Så jag vet vad jag får, dvs inget "gris i säcken" köp.

Eller köp och köp. Jag får honom eftersom ägaren vet att han får det bra.

Hunden är en Schäferhane på snart 7 år

Ebafarmens Vulcano, tillvardags kallad Ikaross.


Jag vet, det är en "gammal" hund.

Men han är väldigt pigg och aktiv för sin ålder.
Visst, sådant kan ändras fort. Men förhoppningsvis inte.

Men samtidigt vill jag ge honom ett bra "sistahem" full med kärlek och aktivering, det han så mycket behöver.

Jag vill göra en god gärning för både hund och ägare.


Här är några bilder från förra sommaren då jag och sambon passade honom.


     

Av Susanna Lehtonen - 15 april 2011 19:06

Bjuder även på en film på mina små knäppisar  



   

Av Susanna Lehtonen - 15 april 2011 18:03

Efter att kaninerna blev trimmade, för x antal timmar sedan så släppte jag ut dem i hagen.

Efter en stund kom det två nyfikna små tjejer som ville klappa kaninerna.

Kände igen dem, så självklart fick de hälsa.

Visste att de hade egna kaniner och frågade om de vill hoppa med sina då jag själv tänkt träna Coccos & Nenna lite.

Med stort leende över läpparna sprang de iväg för att hämta sina kaniner.

Blev lite som en kaninträff, mysigt   


                   


Här kommer bilder på flickornas kaniner.

Först ut, Tiger, kaninen med de väldigt vackra ögonen.

Han och Coccos blev även väldigt bra vänner, då båda är kastrerade.

                             

Detta är Mumman, helt otrolig är hon! Så vacker!

Coccos blev lite småkär i henne, haha.
          Även hon fick komma in i hagen och leka med de andra kaninerna.

Alla såg så nöjda ut så.

    Känner mig lite taskig, kommer inte ihåg tjejernas namn. Attans   

 

Självklart blev det gruppbild på allihopa, dock Gömmer Coccos ansiktet. Knaskaninen.

 

Av Susanna Lehtonen - 15 april 2011 17:06

Ja, trimmade Nenna & Jumjum med.
Tänkte att jag gör ett eget inlägg till dem.

Dessa är mina "instrument"

  Timjan var först ut. Lille Skitgrisen.

   

Såhär fin blev han i efterhand.

  yes, en trasig kruka i bakgrunden, katternas senaste påhitt..  

Och så var det Nennas tur.Här klipps det klor.

   

Såhär ser en färdig liten Nenna ut.

 

Av Susanna Lehtonen - 15 april 2011 15:11

Har börjat, sakta men säkert få tillbaka blogglusten igen.

Et stort tack till Maria för hennes stöd, du är guld värd!


Jinx fick hoppa runt lös i köket medan jag trimmade Nenna & Timjan.

Satte upp kompostgaller så han håller sig inne i köket,

han är ju trots allt okastrerad och kaninkiss vill jag inte ha överallt.


 

 

  Ghost blev lite rädd för blixten, haha!


En bajslåda fick han ju såklart också, lille Jinx.

Lite liten i storleken men den fungerade helt okej.

    Och här var han på väg att vältra sig, hah!  

Av Susanna Lehtonen - 14 april 2011 18:56

Tog mig själv i kragen och bestämde mig för att skriva ett inlägg.


Kelade lite med Coccos i soffan tidigare idag, innan jag åkte iväg för att handla.

Eller ja, jag kelade med honom och han ville tillbaka till "kaninrummet".

Han gör alltid så, så fort han är "fri" så springer han till buren och lägger sig där helt utsträckt som en pannkaka.

Efter ett tag början han skramla med matskålen och vill ha mat.

Även när han är ute på uteplatsen med altandörren öppen, så springer han in till buren och lägger sig där, som en pannkaka.

(och skramlar sedan med skålen...)

Knäppa kanin!


     

Visst har vi en snygg "soffkudde" ?? Coccos tycker om "damen" iallafall, haha!

  Och sedan hoppar han ner på golvet och springer iväg, haha!

  Såg nu att, när jag ser på bilden så ser rummet jättetomt och kalt ut haha!

Men så är det inte, eller.. Nästan iallafall.

Av Susanna Lehtonen - 14 april 2011 12:14

Jag lever änsålänge.

Kaninerna håller humöret någorlunda uppe.

Vi har lite problem här hemma och jag hoppas på att det snart ska lösa sig.

Allting går inte som man riktigt tänkt sig...

Ni får försöka hålla ut.


Kram

Susanna

Ovido - Quiz & Flashcards