Livet med kaniner

Alla inlägg under mars 2011

Av Susanna Lehtonen - 24 mars 2011 19:14

Powell åkte för ett tag sedan, känns lite konstigt att det är så tyst.

Nåja, tog ut Coccos och Nenna på altanen så att de fick busa av sig lite.

Nenna brunstar som aldrig förr, 2 gånger skvätte hon på mig.

Lilla kissmonster. Coccos tittade på henne som om hon var helt knasig, haha.

Passade på att klippa klorna på Nenna, såg att de vuxit väldigt mycket, trots att det inte var så länge sen jag klippte dem.
Coccos klor såg iprincip helt nyklippta ut, att det kan vara sådan skillnad. 


När jag skulle städa deras bur så upptäckte jag att de har fuskat med höet.

De får sitt hö i höhäck och så fort höet är slut så fyller jag givetvis på.

Brukar få fylla på ca 2 gånger om dagen, ibland 3.
Nu upptäckte jag varför. De små rackarna har grävt ner höet under all spån och halm, precis som om de försökt gömma undan det.

Kollade de "oanvända" höet och det var inget fel på det.

Uppmärksamhet får de i överflöd  så det kan inte vara.

De sitter inte i buren 24/7 så det borde inte vara av uttråkning heller.


Så varför fuskar de?

Någon som har en idé?

Får hålla koll på dem i fortsättningen, inte bra om de håller på så.

Det är ju inte så att de inte äter något hö alls, för de mumsar glatt i sig när jag fyller på med nytt.

Humm. *tänk tänkt*


Coccos med en gren och lite Nennakiss i högerhörn.

 

Av Susanna Lehtonen - 24 mars 2011 17:16

Då gör jag ett nytt försök, skrev ett ganska långt inlägg tidigare idag men datorn raderade allt, precis när jag skulle puplicera det.

Blev sur, slängde igen datorn och städade istället.

Det jag hade skrivit handlade en del om att jag "upptäckt" att det blir mindre och mindre texter om kaniner, men de har inte hittat på något riktigt roligt nu på ett tag som skulle kunna intressera er.

Och så har jag en kamera som dör efter ca 3 sekunder som ni redan vet.

Ska köpa laddbara batterier imorgon när jag och sambon åker till Halmstad.

Jag skrev även att det är Jinx´x födelsedag på Lördag, han blir hela 1 år nu.

Tiden går fort, var inte länge sedan han bara var en liten bebis.


Har ni kaninmänniskor som läser detta några roliga idéer på vad man kan ge?
Sambon är så tråkig och föreslog en äppelbit.

Han måste ju få en "riktigt" present, annars är det ju inte roligt..

Måste även medela att det endast är ca en timme tills Powell åker.

Kommer bli väldigt tråkigt och  tyst, iof rätt skönt att man slipper det konstanta skällandet efter allt och inget.

Men jag kommmer sakna honom.

Även sambon min, fast han inte vill erkänna det.


Och sen kommer det nog inte vara så tyst väldigt länge,

när Iwo upptäcker att powell är borta, då kommer han att börja prata ordentlig igen.

När Powell varit hemma så har han inte fått sin röst hörd, eller något.


Nej men, måste fixa det sista, snart kommer ägaren och hämtar honom.

Imorgon ska jag fotografera kaninerna en massa, ska nog ut på fältet och springe med dem, det är så härligt, Coccos älskar det!

Hoppas bara att det inte hunnit bli mörkt innan jag kommit hem.

(Sambon slänger av mig hos sin mor innan han åker till jobbet)


Han har nämligen 4-5 mil till jobbet ifrån oss och anser det onödigt att åka hela vägen från halmstad till oss för att sedan åka tillbaka halvvägs till halmstad för att jobba. Håller med honom, det är en dålig idé.

Så jag får ta antingen bussen eller Tåget hem sedan. Någon gång.

Kram på er!

Av Susanna Lehtonen - 23 mars 2011 19:15

Mamma på besök med Timie och lille Idah.

Sitter i tvrummet och käkar baguette med kycklingröra.

Timie äter bulle och Powell sitter och tigger.

På tv´n är det "dumma mig"

Har varit ute på en, vad Timie skulle kalla för långis.


Ghost mår bra, lite piggare nu än vad hon var för någon timme sen.

Nu ska jag vara social :)

Uppdaterar mer senare :)

Av Susanna Lehtonen - 23 mars 2011 13:29

Trotsade kameran för att prova ta bilder på Jinx när sambon var ute med honom.

Hann ju med några bilder även om kameran dog mellan varje bild, haha.

       


Nu ska jag alldeles strax kika bort till bussen för att åka till veterinären.

Lille Ghost har ju vaknat :)

Av Susanna Lehtonen - 23 mars 2011 09:28

Då sitter man i soffan igen, med sambon jämte sig tittandes på en tråkig animefilm.

Iwo sitter i hans knä och fjäskar för uppmärksamhet.


Lille Ghost är inlagd hos veterinären för sterelisering.

Veterinären vägde henne, 3,4kg och kände lite på hennes mage då jag misstänkt att hon kan vara dräktig, vilket jag hade rätt om.

Som tur väl är så har  det inte gått så långt, så jag behöver inte ha världens sämsta samvete.
Men samtidigt gör jag ju de små ofödda kattungarna en "tjänst".

Vill inte att de ska födas till en värld där ingen vill ha dem, vilket många andra kattungar tyvärr gör.


Klockan halv tre ska hon hämtas iallafall, blir tvungen att ta bussen då sambon ska iväg till jobbet vid klockan ett.


Kaninerna har fått frukost och jag väntar på att de ska hinna smälta den lite innan de får komma ut och springa.
Ska ut och hoppa lite med dem tänkte jag, och det går ju inte med full mage.


Dessvärre inga bilder då jag inte har något liv i kameran.

Pengar får man ju inte förrän på fredag.
Inte kul att vara fattig!


Hoppas att gårdagens inlägg om kaninhoppning var till nytta.

Tog sin lilla tid att pilla ihop det, haha.
Så lång tid att jag glömde bort att fortsätta städa.
Disken  och lite dammtorkning som är kvar på listan.
Kanske jag kan få sambon att göra det?

Skulle nog inte tro det, han är fast vid filmen.
Nåja, det är ju trots allt han som tjänar pengarna, jag sitter ju bara hemma och gör iprincip inget förutom att jag tar hand om djuren.

Får helt enkelt städa.


Näe, nu blir det frukost för min del!

Sedan blir det kaninhoppning.

Kram på er!


 

Av Susanna Lehtonen - 22 mars 2011 21:15

Fick precis det mail jag väntat på, bilderna på min lille bebis!
Hade förväntat mig flera bilder, men fick bara en.

Aja, shit happens, fick iallafall en bild och det ska jag vara glad för.

Bättre än ingenting säg?


Nu till mitt lilla "problem" .

Vad ska jag kalla honom?
Han heter Östergärdets Timjan,

han är blåbrokad pekingteddy med bruna ögon.

Pigg, sprallig men ändå lugn i sättet.

Jag vill inte ha några förmänskligande namn t.ex "Timmi, Tim, Jan, Janne, Jimmy osv.

Har inga ideér alls, så. Hjälp?


Här kommer bilden, varning för supersött!

 

Av Susanna Lehtonen - 22 mars 2011 15:28

Sitter här framför laptopen och funderar efter att jag tvingats jaga Ghost 2 gånger.
En riktig rymmling är vad hon är. Går inte vädra någonstans utan att hon ska vara där och klättra ut.

Att stänga dörren fungerar inte heller då hon öppnar dem.


Coccos och Nenna springer runt i gästrummet, satte upp ett kompostgaller.

Så nu kommer inte lille Powell åt Nenna, som han tycker luktar såå gott.

Har jättedåligt batteri på kameran fortfarande så jag hann inte ta så många bilder.

Eller rättare sagt. Det blev bara ett par på Coccos när han sitter i sin toalåda. hah.

Han tror att han är häftigast i världen när han sitter såhär, haha.

Likadant när han ska äta, tassarna på kanten, Precis som Kiddo hos Kaninfamiljen

   

Jag har då valt att ha toalådan inne i buren just för att han älskar att sova i den.

Blir ju dessutom väldigt enkelt att städa buren, då både han och Nenna använder lådan.

Visst kan de råka pluppa utanför då och då, men huvudsaken är iallafall att de kissar i lådan.

Ströet nedanför lådan, det ser ganska stökigt ut, men det är för att Coccos och Nenna älskar att riva ner all hö från höhäcken och sedan sitta och mumsa på det.


Nu måste jag ta och städa vidare här, blev ju avbrott för att jag var tvungen att leta efter Ghost innan.

+ att kaninerna skulle få leka lite.


Kram på er!

Av Susanna Lehtonen - 21 mars 2011 21:43

Att man kan bli så fäst vid djur. Helt galet egentligen.

Sitter här i soffan och tittar på 2 ½ men med älskade Coccos jämte mig.

Han gör livet lite lättare, han gör verkligen det.

Usch, tårarna samlas i ögonvrån bara av tanken om att en vacker dag förlora honom. Eller tankarna på allt vi gått igenom, han och jag.


Ni som har djur, ni förstår precis vad jag pratar om va?
Även om djuren inte pratar, så kan de ändå finnas  där för en.

Det är väl den grejen som gör att vi älskar djuren så mycket?
Att de inte är som vi, de kan inte ljuga för dig, de sviker inte dig.

De finns helt enkelt alltid  där för en, oavsett.


Nu är tårarna nära, måste sluta skriva.
Kram på er och förlåt för mitt lilla känsloutbrott.

Ovido - Quiz & Flashcards