Livet med kaniner

Alla inlägg under mars 2011

Av Susanna Lehtonen - 31 mars 2011 06:39

Då har man varit vaken sedan klockan 4, känns tungt.

Det snöar ute, överraskad? Nej.

Tur att jag hoppade med kaninerna igår, hade blivit jobbigt i detta väder.

Klockan 07.40 går bussen mot jönköping, då ska biljetter till göteborg beställas!

Snart får jag äntligen hem min lille bebis!


Och vet ni vad?

En god vän till mig som också tävlar i kaninhoppning fick en kull med 6 små krabater igår.

Så härligt! Föräldrarna är superfina med härligt temperament, speciellt pappan.

Hon sa att det eventuellt kommer att vara en viltgul i kullen.

Då smalt jag, viltgul är min favoritfärg på kaniner.

Hoppas att det är en hona haha.


Sambon är däremot inte lika lycklig för detta.

Han tycker det är nog med kaniner här hemma..


Av Susanna Lehtonen - 30 mars 2011 22:06

Stackars lilla Lucifer, pratade precis med Coccos uppfödare om vad man kan göra åt halta kaniner.


Hon berättade att hon hade en kanin som trillade ur sin bur och stukade benet rejält, och då fick den "box vila" i transportbur ett par veckor,

för att den inte skulle belasta benet för mycket genom att hoppa runt.

Sedan hade hältan gått över av sig själv.


Så jag tänkte ta och prova det, iaf några dagar för att se om svullnaden lägger sig.

Självklart kommer han att få komma ut kortare stunder för att inte bli "knäpp".

Så stackars, stackars lilla Lucifer kommer att få tillbringa mestadelen av dygnet i transportbur.


Men ska han bli bra i benet så får vi väl göra såhär.

 

God natt på er alla, nu ska jag sova, upp imorgon vid 4?!

Av Susanna Lehtonen - 30 mars 2011 18:17

Hittade en mysig bild på Gullefjun och hennes bebisar.

Tänk att ungarna på bilden blir 4 år iår.


   (Kaninungen som står upp (brun teckning) är Lucifers farbror, lika va?)


Hittade även några fler bilder, självklart får ni se dem också.

   (Gimli, Lucifers farbror/Kopia)


Aragorn, Lucifers pappa.

    

Frodo, numera avliden, vila ifrid<3

   hahaha ulltussar!   Aragorn <3  

Måste dessutom visa, första kullen som någonsin föddes hos oss.

Chicko är mamma och Coccos är pappan, de är födda 24e Dec 2006.


Lucas & Peyton

Lucas (den grå) är numera avliden,

Peyton lever än, och hos en väldigt trevlig familj.

 

Av Susanna Lehtonen - 30 mars 2011 16:08

Lucifer fick komma ut och hoppa lite, synd om honom om han bara sitter i buren och glor.
Även om han har ont i tassen så måste han ju få röra på sig, både för kroppens skull och för psyket.


Söt är han, lille Lus. Gör lite ont i hjärtat att behöva sälja honom, men jag vet att han kommer att ha det super i sitt nya hem + att jag jättegärna får hälsa på.
        

Av Susanna Lehtonen - 30 mars 2011 12:26

Satt imorse och  tänkte på min första honkanin, Princess Chicko.


Att det snart har gått 4 år (22a april) sedan hon hittades död i sin bur..

Det var tack vare henne jag började med kaninhoppning,

hon var den första kanin som "kunde" hoppa hinder.
Hon seglade över allt den damen,

gick det inte första gången, så försökte hon igen.


Hon och jag var bästa vänner i 3 år, jag hade ingen annan, bara henne.

Hon var min enda riktiga vän.

Tårarna rinner ner för kinderna bara av att tänka på henne.
Fy vad jag saknar henne...


Hon blev bara 4 år...


Detta är den enda bilden jag har kvar av henne, min älskade Chicko.

 

Av Susanna Lehtonen - 29 mars 2011 22:50

Attans!


Satt och tänkte klicka hem några selar som jag nu länge velat ha (och behöver).

Nu har det satt stopp för det då Rabb-it har beställningsstopp tills vidare.


Vet ni läsare någon annan som gör lika fina och fungerande selar?

Jag är på jakt efter Bogselar, och de finns ju tyvärr inte i vanliga zoobutiker.


Nu ska man krypa till sängs eftersom det inte blev något beställande av selar,

god natt på er alla!

Av Susanna Lehtonen - 29 mars 2011 18:40

Haha, detta var ju bara för gulligt.

Kände mig tvungen att lägga upp denna!

Min lillebror ville inte åka hem med mamma efter att de var här och fikade.

Så han fick stanna och bada lite med våran Iwo, haha.

 

Av Susanna Lehtonen - 29 mars 2011 16:11

Nu har vi fått en liten sjukling "inlagd" hos oss.

Lille Lucifer är fortfarande halt i vänster framtass, svullnaden går lite upp och ner beroende på hur mycket han belastar benet.

Bestämde mig för att ta hem Lusen  för att jag ska kunna ha bättre koll på honom.

Mamma och min syster är inte så duktiga på sådant här.

Jag har gett Lusen en veckas vila, dvs fram till söndag. 

Har det inte blivit något bättre tills dess så ringer jag veterinären.


Just nu ligger han i sin bur och vilar, vilket är bra så att han inte belastar benet för mycket.

Imorgon tänkte jag prova att badagera och se om det hjälper.

Vi människor får ju våra fötter och ben bandagerade om vi stukar dem.

Måste bara se till att han inte gnager sönder det.


 

Skapa flashcards